Українські бандуристи із Сіднею відвідали Полтавщину

Із Сіднея до Лохвиці й Березової Луки: українські бандуристи Ніла та Петро Деряжні відвідали північну Полтавщину. – Трагедія села Березова Лука із довідки лохвичанина Антона Кущинського

DSCF1789a

Як все було спочатку гарно… Збентежила до глибини душі чудова гра видатних бандуристів українського роду із Австралії Ніли та Петра Деряжних при вшануванні нашого земляка леґендарного командира Кінного полку Чорних Запорожців св.пам.полк.Петра Гавриловича Дяченка… Як щиро раділи та сердечно сприйняли селяни із села Березова Лука Гадяцького району на Полтавщині та гості цього заходу виконання козацьких пісень Нілою та Петром!.. Просто ней-мо-вір-но!  Подумалось: а живе таки українська душа й у нашій,  в полтавській глибинці! Петрові ж та Нілі аплодували дорослі й діти, а з-поміж них моя маленька доня Марійка Панченко…. Тож, дякуємо вам, дорогі наші земляки-українці. Здалося, що ми ніколи не забудемо їх обох і їхню направду зворушливу й професійну гру на своїх  прекрасних бандурах, творцем особливої конструкції яких був незабутній український патріот, уродженець полтавського містечка Нові Санжари Федір Деряжний, наступного року якому б виповнилося 110 років…. Це якраз пан Федір ще 6-річним парубком вперше побачив бандуру в руках теж молодого, але вже сліпого кобзаря, не  маючи грошей купити інструмент, старався зробити й собі подібну бандуру. Однак, першу свою бандуру він  зробив, коли мав вже 26 років та почав учитися грати на ній зі слуху, а також переслухував старі платівки у свого діда. Під час Голодомору геноциду українців Федір їздив велосипедом аж до сусідньої Білорусі зі своєю бандурою та скрізь там виступав, щоб за пожертви купити хліб і врятувати родичів від страшного Голоду, що був зорганізований московськими большевиками. Пізніше, вже на еміґрації, уродженець полтавських теренів Федір Деряжний виготовив кілька знаменитих бандур для своїх друзів-бандуристів капели ім.Тараса Шевченка під керівництвом іншого знаменитого уродженця Полтавщини Григорія Китастого, які згодом поїхали до США.  У 1950-тих роках, вже перебуваючи в Австралії, пан Федір на українських імпрезах та акаде­міях часто виступав зі своєю  бандурою та виконував власні композиції — «Круча» та «Гомоніла Україна», став автором багатьох поезій. Від 1966 року працював над бандурою нового типу, на якій ставить цілком пряму «обичайку». Цим новим типом бандури та виконанням на ній пісні «Ой Морозе, Морозенко» заохотив й свого сина Петра до пісні й бандури…
Прикметно, що Петро Федорович Деряжний свій цьогорічний день народження, що припав на початок липня, святкував разом зі свою співтоваришкою Долі та дружиною Нілою (з дому – Бабченко), батько якої походив із північних районів Слобожанщини, –  у колі своїх земляків-полтавців
Вже тепер далекого 1968 року у Сіднеї пан Петро став членом Ансамблю Бандуристів імені Гната Хоткевича (керівник – уродженець Полтави бандурист  Григорій Бажул (1906-1989). За короткий час Деряжний-молодший  вивчив Харківський спосіб гри на бандурі та з батьком і сестрою виступав у тріо бандуристів в Ньюкастелі, відтак став заступником керівника ансамблю сіднейських бандуристів й вчив нових членів ансамблю хорового співу та гри на бандурі. В ансамблі пан  Петро підпорядкував усі бандури до належного звуку так, як навчився від свого батька. В 1969 році за його ініціативою ансамбль дав свій перший самостійний кобзарський концерт у Воллонґонзі на честь Тараса Шевченкові. У програмі концерту ансамбль виконав пісню «Край Козачий», це була одна із перших його композицій, яку він, до речі, разом з пані Нілою виконав спочатку  у Березовій Луці, а згодом і в Лохвиці.  Того ж року Петро з батьком та сестрою виступив у тріо бандуристів на Ньюкастельському телебаченні у концерті, присвяченому 20-літтю поселення європейських еміґрантів після Другої світової війни, а від 1971 року став керівником ансамблю. Петро та Ніла Деряжні дали чисельні виступи в радіо, телебаченні, у фестивалях та концертах. На музичному відтинку своєї праці П.Деряжний опрацював велику кількість українських пісень для голосу, Харківський й Чернігівський стиль гри на бандурі. Серед нового покоління бандуристів, наш земляк-полтавець  став першим в Австралії, що виконав старовинні козацькі думи, як також написав музику для поеми «Про Симона Петлюру», головного Отамана військ УНР, нашого славного земляка,  на слова  Кучугури Кучуренка й  кілька пісень на слова українських поетів в Австралії. Дещо пізніше пан Петро разом з дружиною співав у хорі «Боян», а 1983 року на прохання членів хору став дириґентом хору «Бояна», у 5-ту ж річницю смерти Володимира Івасюка (1984) взяв участь у заснуванні Українського Народного Ансамблю ім. В.Івасюка в Сіднеї та став його дириґентом. За короткий час ансамбль П.Деряжний записав на платівку кілька пісень В.Івасюка у його хоровій обробці та оркестрації, уклав та зґармонізував кілька музично-хореографічних монтажів на українську народну тематику та багато сучасних українських пісень для молодих голосів у супроводі народних і класичних інструментів. У 986 році він став дириґентом жіночого ансамблю «Суцвіття», з яким дав кілька концертів у Канберрі, Воллонґонґу, Ньюкастелі та мав чисельні виступи на Сіднейському  фольклорному фестивалі та українських імпрезах й академіях. Слід зауважити, що Ніла Деряжна також брала активну участь у заснуванні ансамблю імені В.Івасюка, а до цього вже здобула музичну освіту, вивчала гру на духових інструментах та фортепіано; через деякий час після одруження у 1972 році з паном Петром, пані Ніла записала разом з ним першу кобзарську платівку в Австралії «Кобза і Пісня», яка була мені люб’язно подарована її авторами й зберігається у мене в хаті, як раритет. Пані Ніла понад 20 років співає також і в хорах при православних церквах Св.Афанасія та Св.Покрови,  а у 1994-98 р.р., вона виконувала ведучі партії у модерному ансамблі «The Rock-its» та  виступала у тріо з чоловіком Петром та Андрією Гавриловим. Обоє  Деряжних,  Петро та Ніла, 1982 року були нагороджені Президією Світової ради Союзу Вільних Українців (СВУ) золотими медалями ім.Т.Шевченка за національно-культурну працю.
Так сталося, що бандурист-патріот Петро Деряжний є також кошовим отаманом Українського Вільного Козацтва в Австралії, він разом з дружиною та іншими учасниками заходу вшанував Пам’ять свого тезки-козака полк.Петра Гавриловича Дяченка у Березовій Луці.  Відомо, що й сам полковник Дяченко також знав і шанував старі козацькі та кобзарські традиції, добре розумів їх та, незважаючи на службу й вишкіл у московському імператорському війську, зберіг їх та впровадив у життя, розбудовуючи пізніше знаменитий Кінний полк, з яким пройшов славний бойовий шлях в рядах відродженої у 1918-1920 роках української армії.  Слід зазначити, що особливою сторінкою у вояцькій біографії Петра Дяченка є його командування Кінним полком Чорних Запорожців, цією ударною частиною високої бойової якості, прапор якої, до речі, був чорним, сріблястим обшитий, де з одного боку було нашите гасло «Україна або смерть», а під тим гомілки і череп над ними. До речі, у своїй статті «Бойовий орел української кінноти» проф.Лев Шанковський (1903-1995) слушно зауважував, що поза «…модерною ударністю чорношличники полк.Дяченка таки дійсно нагадували своїх предків, козацьких кіннотників із загонів Мрозовицького-Морозенка чи Кривоноса. Вони уподібнювалися до них, перш-за-все, своїм виглядом. Ось оголений лоб, з якого звисає козацький «оселедець», – це не тільки стара традиція, але й засіб для збільшення боєздатности під сучасну пору. З «оселедцем» полону немає; большевицькі вороги придумували для власників «оселедців» особливі тортури, знаючи, що їх власники належать до «отборних частєй Петлюри». Далі, на голові козацька шапка з довжелезним, козацьким шликом, для командного складу обрамованим срібними чи золотими нашивками… Жупани й шаравари, що їх випускали на чоботи, доповнювали парадний однострій «Чорношличників» при чому козацький жупан мав на кінці чорні вилоги в трикутній формі… Чорний Запорізький полк був прекрасним бойовим полком, що його аннали не знали поразки на полі бою. Це були дійсно бойові орли української кінноти, і між ними перший бойовий орел, командир полку, – полк.Дяченко, справжній невмирущий козак-характерник наших днів, що свою ознаку успадкував по своїх славних козацьких предках… Чорний Запорізький кінний полк полк. Дяченка в бою переможеним не був…».
…Далі шлях українських бандуристів із Сіднею Ніли та Петра Деряжних проліг до колишнього сотенного містечка, теперішнього полтавського райцентру Лохвиці, батьківщини іншого славного очільника вільних козаків Антона Кущинського, де вони разом з нами вклонилися погруддю великого сина українського народу Тараса Шевченка, відвідали направду знаменитий на всю округу Лохвицький краєзнавчий музей ім.Г.С.Сковороди, якому подарували мою нову книжку «Українська Австраліана: Полтавщина, Галичина, Боснія», як також побували коло меморіальних дощок, встановлених мною на честь видатних лохвичан – панотця українських кобзарів та лірників Івана Григоровича Кравченка-Крюковського,  військового отамана Українського Вільного Козацтва на чужині Антона Кущинського та інших українських достойників…
…Стало дуже сумно, бо, коли готувався цей допис до друку,  мені на очі потрапила доволі цікава, але й надзвичайно трагічна за змістом довідка авторства лохвичанина Антона Кущинського про село, де народився полк.Петро Дяченко, про згадане мною вище село  Березова Лука на Гадяччині, яка була поміщена у часописі «Вісник» (№4, 1983 рік), що має досить вимовну назву «Загибель села Березова Лука на Полтавщині», яку я, як людина, що, мабуть, вперше на наших теренах публічно, у лохвицькій районній газеті «Зоря», заявила про Голодомор українців ще 25 квітня 1989 року, – подаю далі без змін, для документації цієї страшної Доби нашої історії, як нагадування для прийдешніх поколінь:
«…Вже скоро мине сорок років від того часу, коли за побуту в «Д.П.» таборі в Міттенвальді в Німеччині зустрівся я й щиро сприятелювався з одним земляком з рідної мені Полтавщини. Був це старший чоловік, український патріот, високоосвічена й ідейна людина. Він ще недавно тоді вирвався з-під совєтського «райського» життя, переживши такі тяжкі обставини, серед яких міг загубити не лише життя, але перед тим… і душу. Фізично він був підірваний на здоровю, але душу свою зберіг незламною в найкращих людських чеснотах. Любив оповідати про минуле. В своїх спогадах він, як на телевізійній стрічці, показував епізоди з життя, які бачив або був їх учасником в минулому, починаючи від часів відродження України 1917-1918 років та кінчаючи роками під московською окупацією. Ті спогади торкалися його рідного села Березова Лука, Миргородського повіту на Полтавщині. Він не тільки оповідав живою мовою, але, на мою спонуку, часом брався занотовувати окремі епізоди, як більш яскраві й цікавиш, на папері. Але тяжила над ним та психоза, що налягає на багатьох колишніх підсовєтських громадян: він боявся переслідування з боку невідомих большевицьких аґентів,які, мовляв, можуть помститись не лише над ним, але й над його рідними, що лишились через збіг обставин і далі перебувати на теренах СССР. Кажу, що це була у ньому постійна тривога і під її впливом він несподівано нищив те, що був написав. Мої дружні намагання впливати на нього, щоб він того не робив, а зберігав свої рукописи для кращих часів, щоб їх колись опублікувати, не мали успіхів. А він мав таку свіжу память, що навіть склав два списки призвіщ мешканців с.Березова Лука: один список «Загинулих за волю України»,а другий список «Померлих від голоду». На моє прохання, щоб колись увіковічити на сторінках преси імена загинулих – автор тих списків з трудом погодився передати мені на збереження ті матеріяли до «кращих часів», але під умовою на слово чести, яке я йому дав, ніколи при опублікованні тих списків не називати їх автора.
Згодом відбулося переселення таборян за океан. Мій земляк перелетів до Америки і скорому часі там на волі без страху за переслідування помер. Я ж подався до Параґваю щойно пізніше перенісся до Чікаґо в ЗСА. Ось і тепер, розглядаючи свої архівні матеріяли, вже пожовклі, що вже і папір розпадається,ті два «списки» загинулих селян Березової Луки і подаю їх до преси так, як їх занотував св. п. їх автор, імени якого, як обіцяв не подаю.
Список жителів с.Березова Лука, які загинули в боротьбі за Україну.
ШИЯН Іван, син місцевих селян козацького загинув за самостійність в 1919 році під совєтами. Невідомо, як був замучений Як людина був кришталево-чистої душі, висококультурний і всебічно освідчений. Організував у селі «Просвіту». Був кинутий в криницю. Був головним лікарем сільської лікарні. Брав участь у виставах аматорського гуртка. Користався великою пошаною й авторитетом серед селян. Все село брало участь в похоронах його і разом з ним убитої дружини.
Дружина ШИЯНОВА, з дому БАКАЛО, була учителькою двоклясової школи. Невідомо, як була замучена і вкинута в полі у криницю. Як свідома українка, читала селянам книжки в «Просвіті», де була бібліотекаркою, також брала участь у аматорських виставах.
КОНОВАЛЕНКО Йосип, фельдшер, син місцевих селян козацького роду. Також був замордований під совєтами в 1919 році і вкинутий також у криницю. Був відомий як «антисоціяліст». Все село ховало разом в одній могилі чотирьох вкинутих у криницю.
ШАМРАЙ Іван, студент, син місцевих селян-козаків, свідомий українець, був знайдений замученим і вкинутим у криницю з трьома попередньо згаданими жертвами червоної Москви.
ГАНУС Олександер, селянин, козацького роду, служив у Гетьманській Варті. В березні 1919 року в Миргороді під советами був посічений шаблями: йому відрубано вуха, ніс, вирізано пас на спині, перерубана рука і був дострілений у мішку. Загинув по дорозі з тюрми на жидівський цвинтар у Миргороді. Записано зі слів організатора переносу тіла забитого із жидівського цвинтаря на православний і його поховання.
 ГАНУС Микола, селянин-козак із Березової Луки. В 1922 році в березні під совєтами був задавлений під Гадячем. Він тоді віз священика з Березової Луки до Гадяча. Священик зник безвісті, але у піст був знайдений задавлений (знайдений через два тижні), на другий день Великодня. Кінь і віз пропали. Село поховало загинулих на третій день Великодніх свят.
 КЛИМЕНКО Іван (ХИРНИЙ), писар сільської управи. В жовтні чи листопаді 1918 року в полі між хутором Лихопілля і селом Остапівка їхав у справі мобілізації українського війська і був застрілений з карабіна. Усе село ховало покійного.
Далі складач цього списку подав лише прізвища загинулих за державну волю України в селі Березова Лука, а саме:
 ОЛЕКСЕНКО, ШЕПТУН Феодосій, ОЧЕНАШ Степан, ЄЧКО Грицько, ТАРАНЕНКО Федір, ОЧЕНАШ Михайло, РАНЮК Йосип, РАНЮК (ЗАХАРКІВ), НОВИЦЬКИИ Федір, ШИРИКОЛАВА Мусій, ШИРИКОЛАВА Іван, ЄЩЕНКО Трохим, ОЧЕНАШ Самсон, КИРІЙ Антон, ПУЗЬ Левко, ШИЯН Степан, ЛАЗУР Митрофан, ШИЯН Андрій, ФИЛОНИЧ Василь, КУРОЧКА Василь, ШИЯН, КУРОЧКА Федір, КУРОЧКА Степан, РАНЮК Яким, ІВАНЬКО Йосип, ФУҐОЛЬ Гаврило, ФИЛОНКО Яків, КУРОЧКА Іван, ФИЛОНИЧ Ярина, ВОЛОШИН Кирило, ШУЛЬГА, ГАРАНУСЕНКО Віктор, КУЛИНИЧ Микита, КУЛИНИЧ Іван, КУЛИНИЧ, КУЗЬМЕНКО Іван, ЄЩЕНКО Пилип, ЄЩЕНКО Іван, ШЕПТУН Петро, КОНОВАЛЕНКО Іван, ШИЯН Карпо, ЛИСЕНКО Микола, ПУГАЧ Степан, КУРИКА Василь, ЧЕРКАС Кирило, ГОРДУСЬ Павло, ВАНДА Степан, РУЛА Микола, ЄЩЕНКО Андрій, ЛАПЕНКО Василь, РАНЮК Грицько, ПОЛЬЩА Степан, РАХУБА Михайло, ОЧЕНАШ Микола, ЛАПЕНКО Пилип. Разом шістьдесят три особи. – †Вічна їм Пам’ять!
Список померлих з голоду в 1933-му році в с.Березова Лука
Автор цього списку подав спочатку характеристику харчового стану свого села перед голодом 1933-го року. Він записав з оповідань місцевих селян, його знайомих і сусідів, що в 1932-му році було зібрано з гектара: жита від 75 до 100 пудів, пшениці від 50 до 70 пудів, ячменю 35-40, вівса 35-40, проса 35-40, гречки 5-15, картоплі 700-1.500 і буряків від 700 до 1.500 пудів. А про себе згадує, що в 1929 році на господарстві з 8 гектарів він зібрав зернових продуктів до 1.600 пудів, витратив на свої потреби 300 пудів і продав 1.300 пудів. При тому для прохарчування всієї родини з пятьох душ дорослих витрачалось зернових продуктів 115 пудів на рік.
Далі робить висновок, що, отже, коли б врожай 1932-го року не був нижчий за попередні роки і моли б його дослівно до останнього кілограма совєтська влада не забрала від населення, то голоду не було б. Голод було зроблено штучно й «нарочито», бо на зерносховищах при станціях лежало зерно, забране державою у селян, що вмирали з голоду. Слідує список селян-хліборобів свого села, що у них совєтська московська влада забрала геть увесь урожай 1932-го року.
Ось цей поіменний список:
Ганжа Іван, син Ганжі, жінка Ганжі, Кулик, Кулик (другий), Макар, Шиян, жінка його, Шиян Карпо і жінка його Надежда, Гаса, Ганус Іван, і його жінка та мати, Деркач Клим, Чуй і жінка його, Шиян Матвій і його жінка, Шиян Денис, Шиян Хівря, Олипа Мирон і його жінка, Шиян Іван, Шиян Семен, Шиян Гаврило, Шиян Антін, Шиян Василь, Шиян Марта, Костюшка Сергій, Мовчан Сергій, Тилипня Давид і жінка його, Семенець Данило, Ганусь Павло, Бурисенко, Мелешко Остап, Мелешко Устя, Федірко Іван, Федірко Грицько, Федірко Панас, Цапир Данило, Петренко Пилип, Петренко Митрофан, Волошко Овсій, Гузій, Оригваль Захар, Титаренко Мусій, Шиян Іван, Шиянова дочка, яку мати з’їла, та друга Шиянова дочка, Шиян Андрій, Волошко Андрій, Бибич Трохим, Бибич Настя, Сорока Яків, Сорока Катерина, Сорока Маруся, Титаренко другий, Титаренко третій, Титаренко четвертий, Титаренко Захар, Ганус Мусій, його жінка, Ганус Андрій, Титаренко Грицько та його жінка, Титаренко Іван, Гетенко Марко, Яремич Степан, Панченко Лука, Панченкова жінка, Панченко Семен, Кузьменко Сергій, Кузьменко Мотря і троє дітей, Язига Харитон, Язига Мотря, Коноваленко Гаврило, Коноваленко Гапка, Коноваленко Олена, Курочка Демид, Шиян Іван (Масенко), Петренко Микола, Таран Петро, Шиян Семен, Кістриця Павло і його жінка та син, Мазепка Андрій, Лисико Мусій і його жінка, Левченки – батько, мати і дочка, Шиян Борис, його син, Шиян Текля і її донька, Шиян Іван, Погода Павло і його син, Шиян, Зарічковнй Матвій, Чайка Федот, Чайка – двоюрідний брат, Деркач, його жінка, дочка і онука, Лазур, Лазур другий, Шиян (інший), Шиян Сергій та його жінка і син, Смілян Василь і його жінка, Смілян, Ранюк Прокіп та його жінка, Пархоменко Тетяна, Пархоменко Ганна, Крицький Семен, Крицькнй Степан, Мостовий Василь, Пархоменко Микола і його жінка. Пархоменко Михайло, Пархоменко Михайло (другий), Кривенко, Фуголь Микола, Фуголь – брат Миколи, Симянко, Регеша Іван, Куртан, Козій Микита – з’їла жінка, Хабло – жінка з’їла двоє дітей і ловила людей, Ярмич Іван… Отже, до цього списку, що містить до 140 імен, автор зазначив, що це померлі від голоду на весні і вліті 1933-го року, а до цього списку ще треба було б додати імена померлих ще восени та під кінець року… †Вічна їм Пам’ять!
Подав згідно з поясненнями на початку цієї довідки – Антін Кущинський».
…Ось така вона, уся наша історія, – часто славетна та нерідко сумна і трагічна , рясно помічена перемогами, поразками й жертвами нашого знедоленого народу… Однак про цю історію нам не дають забувати поряд із Пам’яттю про жертви, які полягли від рук московських окупантів, – від Голодомору, Небесної сотні та Східного фронту, – своєю щирою поставою також й правдиві українські патріоти-мистці, серед яких чільне місце займають бандуристи із австралійського Сіднею Ніла та Петра Деряжні, що на початку цього липня відвідали північні райони Полтавщини. Впевнений, що цей небуденний візит подружжя Деряжних ми будемо дуже довго пам’ятати!
Олександр Панченко, доктор права Українського Вільного Університету (Мюнхен),директор Інституту Українського Вільного Козацтва імені Антона Кущинського, – адвокат з  міста Лохвиці Полтавської області
Поділитись
Коментарі

Читайте також

Мультимедіа