Цьогорічний музичний фестиваль у німецькому Байройті увійде в історію як музична подія, в якій престижний фестиваль відкривала молода й талановита українська диригента Оксана Линів. Хоча вона не перша, а друга особа з українською ідентичністю, яка творила історію музичних фестивалів у Байройті. Адже на відкритті першого Байройтського фестивалю в 1876 році був присутній, як російський кореспондент, відомий композитор Петро Чайковський. З того приводу він писав: “У Байройті сталося щось, про що ще пам’ятатимуть наші онуки та їхні діти».
Як відомо, номінально фестивалем керує т. зв. «Товариство друзів Байройту» (Gesellschaft der Freunde von Bayreuth e.V.), проте реальним керівником є Фонд Ріхарда Вагнера (Richard-Wagner-Stiftung), котрим володіє сімейний консорціум нащадків Вагнера.
Виступ української диригенти Оксани Линів, яка вже стала міжнародною зіркою в класичному музичному світі, викликав велике зацікавлення у світі і про це писала всі міжнародні ЗМІ. Після її історичної прем’єри в Байройті з’явилися виключно схвальні відгуки про її нечуваний диригентський подвиг.
Відомий німецький журналіст і письменник Франц Йозеф Вагнер (народився 1943 р. в чеській Богемії та Моравії, він не потомок відомого однойменного композитора) написав короткий відгук з приводу історичної прем’єри Оксани Линів у Байройтському фестивалі. Відгук появився в популярній у Німеччині газеті «Більд»:
Дорога Оксано Линів, перша диригентко Байройтського фестивалю!
Коли пролунав останній акорд опери «Летючий Голландець», публіка вибухла неймовірним захопленням. Тупала ногами, лунали емоційні вигуки, тривалі оплески. Нагороджували 43-річну жінку. Хтось написав, це була «Божественна загибель» останньої сфери чоловічої діяльності.
Оксана диригує захоплювально гарно. Оксана не стала найуспішнішою диригенткою світу тому, що вона красива. Її дитинство зламало б не одного чоловіка. До школи вона ходила пішки три кілометри. Тоді розвалювався СССР. Вона жила з батьками у Карпатах. За харчами вона ходила у ліс. Її улюбленим інструментом була сопілка. Вона стала її поезією. У неї не було коштів на проїзд поїздом.
Оксана сьогодні стала найславнішою диригенткою світу. Я захопився нею не тому, що вона жінка. Я подивляю її тому, що вона мужня людина.
Сердечно – Ф.Й.Вагнер
ПС. Можете написати е-відгук на е-адресу: fjwagner@bild.de
*
Попри всі схвальні відгуки і захоплення неймовірною майстерністю диригування обдарованої талантом і красою Оксани Линів, її успіх вдався не тільки завдяки її Богом дарованого таланту, а також завдяки її надлюдським зусиллям. Про це вона розказала в інтерв’ю кореспондентові газети «Нью-Йорк Таймс», якому розповіла про умови диригування з обмеженнями внаслідок пандемії коронавірусу. Їй доводилося працювати в закритій оркестровій ямі й координувати виконання музичних частин двома симфонічними оркестрами та двома оперними хорами у повному складі, а виконання деяких оперних партитур доносили до публіки із закритих приміщень через мікрофони… В таких надскладних умовах для диригування доводилося працювати Оксані Линів. За що їй належиться подив і пошана.
Читач напевно зауважив, що автор наведеного вгорі відгуку ні словом не згадав, що розхвалена ним під небеса Оксана Линів є українка, і має власну національну ідентичність. Нею гордиться вся Україна.
Андроник Кармелюк