Під час війни нам: Науково-ідеологічний Центр ім. Дмитра Донцова – Дніпро, Літературний клуб “СвітоГЛЯД” та Січеславська “Просвіта” вдалося видати збірку поезій видатного українського поета Юрія Дарагана.
Декілька років праці не минули дарма – є не лише Дараган, знакова постать української поезії першої половини ХХ століття, але й започаткована НОВА літературна серія “О(а)нтологія вісниківства”, де будуть зібрані непересічні автори, які були або дотичні до “ЛНВ” і “Вістника” Донцова, або були такими за Духом та Світоглядом пропагованих видатним ідеологом українського націоналізму традицій.
“У творчості Ю. Дарагана самого початку 1920-х рр. «заварюється» цікава естетична «амальгама» розвитку нового стилю – вольового неоромантизму. Подібний процес ми спостерігаємо і в ранній творчості його друга, згодом яскравого “вісниківця” – Євгена Маланюка. Сам Маланюк пізніше назве настрої неоромантичного динамізму й героїзму в літературі неоготикою, тобто стильовою реанімацією візій, ідей та образів середньовічної, лицарсько-шляхетської за духом готики. Ось цей момент і є кульмінацією естетико-стильових пошуків нашої емігрантської літератури, коли вона через естетичне переосмислення модерністської поетики здійснила художнє осягнення нового типу героїчності, яка завжди була присутня в європейській літературі в різноманітних еманаціях. Ознаками цієї неоготики стають піднесений ідеалізм, напружений драматизм письма, особлива динаміка образів, настрої змагальності, тематичне занурення в історію, трагіку національної витривалості, така звукова організація мови й віршового рядка, що народжує тоніку величного маршу, постійного глибинного контрапункту, який покликаний передати парадоксальність та світлу трагіку людського буття.
Наше видання, власне, нова серія, задумувалася давніше з огляду на те, що тема історії художньої літератури міжвоєнної доби ХХ ст., яка мала виразний націоналістичний зміст і характер, тенденційно перекручується в сучасному українському літературознавстві. Тож ми задумали створити таку книжкову серію, яка б максимально унаочнювала моральну, ідейну, естетичну прив’язаність десятків яскравих авторів до традиції націоналізму”, – наголошує літературознавець Олег Баган.
Максим Дорофєєв