Підлуханий музей. Пейзаж

15 лютого (субота) о 16.00 запрошуємо на презентацію проєкту Олексія Шмурака і Олега Шпудейка “Підслуханий музей”.

«Підслуханий музей» — це серія музично-звукових інтервенцій в залах Національного художнього музею України, мета якої — відтворити зображений на картинах звуковий світ, опосередковано зафіксований художником у візуальних образах.
peiza

Олег Шпудейко і Олексій Шмурак — українські композитори й саунд-артисти, які впродовж останніх років роблять музичні перформанси, інсталяції, лекції та дослідження акустичної екології. Вони співпрацювали з Ґете-Інститутом, простором Plivka, Фундацією «Центр сучасного мистецтва», арт-просторами «Closer» і «Mezzanine», Львівською обласною філармонією, Akademie der Künste в Берліні, Національним центром Олександра Довженка, Музеєм сучасного мистецтва Одеси.

«Підслуханий музей» — це серія музично-звукових інтервенцій в залах Національного художнього музею України. Задум композиторів Олега Шпудейка і Олексія Шмурака — відтворити зображений на картинах звуковий світ, опосередковано зафіксований художником у візуальних образах.

Місія «Підслуханого музею» — розширити уявлення про візуальне мистецтво, запропонувати ще один підхід до сприйняття музейної колекції, що поєднує імерсивність (занурення), дослідження, релаксацію (відпочинок) і синестезію (зв’язок, координація різних органів чуття — зору, слуху, відчуття простору).

Картини художників містять багато інформації про ідеї, теми, техніки, стиль, символи тощо; неочевидним аспектом змісту картин є звуковий вимір зображення. Звукозапис як техніка з’явився лише наприкінці XIX сторіччя, тому документальні свідчення того, як світ звучав раніше, ми можемо знайти тільки в не-акустичних медіа — у текстових описах та в матеріальних артефактах, серед яких і художні твори.

Звукові твори інтерпретуватимуть погляд художника, що розгортається в аудіальному контексті минулої епохи. Саунд-артисти звернуть увагу на неочевидні деталі, які дозволять відвідувачам розширити свій досвід сприйняття мистецтва.

Технічно проект реалізовано за допомогою розміщених у залах музею портативних гучномовців, що на низькій потужності відтворюватимуть музику і звуки.

Автори серії акустичних інтервенцій «Підслуханий музей» обрали стратегію перепрочитання творів різних періодів українського мистецтва від найдавніших часів до двадцятого сторіччя. Йдеться про фігуративне мистецтво, зміст якого можна більш або менш об’єктивно уявити в звуковому вимірі.

Для першої інтервенції Олексій і Олег обрали зал українського пейзажу XIX-початку XX сторіччя — дослідили понад тридцять картин щодо звукового змісту і згрупували їх у вісім блоків, кожному з яких відповідає окрема колонка. Саунд-артисти зосередили увагу на звучанні відкритих просторів, атмосфери, моря, річок, тварин і транспортних засобів того часу.

У процесі створення інсталяції композитори досліджували безліч звукових бібліотек, вишукуючи записи, які могли б відповідати тим об’єктам на картині, які звучать найочевидніше. Водночас багато зі знайдених звукових артефактів візуально виявлялися предметами другого або третього плану. З цих записів композитори змонтували понад тридцять унікальних звукових просторів, відповідних візуальному змісту картин.

Крім звуків, Олексій Шмурак і Олег Шпудейко написали музику, яка за своєю формою нагадує ландшафт. Восьмиголосна композиція побудована таким чином, щоб жодного разу не повторитися в експозиції.

Проект відбувається за підтримки учасниці меценатської програми «Леви музею» Юлії Башлакової. Цим проектом NAMU також презентує новий формат взаємодії з меценатами: Юлія безпосередньо долучилася до команди проекту, тестуючи його на всіх етапах через діалог із митцями та музейними співробітниками.

Команда проекту:

Ольга Балашова, Юлія Башлакова, Олександр Бурлака, Оксана Баршинова, Сергій Селезньов, Валентина Клименко

Партнер проекту: ERGO

namu

Поділитись
Коментарі

Читайте також

Мультимедіа