Рецензія: “Роки” (Росія захопила Україну, пострадянський тоталітаризм переміг)

“Роки” (Years and years, 2019, 1 сезон – 6 серій, виробництво BBC та HBO)

Росія захопила Україну, пострадянський тоталітаризм переміг, українці-інакодумці страждають від переслідувань, а один з українських вимушених втікачів зустрічає в таборі біженців у Британії своє кохання та спасіння. Так починається новий популярний серіал британсько-американського виробництва – “Роки”.

Years_and_Years

Світ з’їхав з глузду, лише родина – острівець безпеки і любові

«Роки» – сімейна сага, що розгортається на фоні наростаючих проблем західної Європи і взагалі світу. Велика британська родина – четверо братів і сестер, їхня бабуся, родичі, діти, друзі – всі вони живуть у досить буремному світі прийдешнього. Спокійне життя Європи скінчилося, прийшло майбутнє, наповнене кризами, боротьбою, стражданням. Зростаючі хвилі біженців, ґеттоїзація, зміни клімату, криза фінансової системи, політичний популізм, навіть атомні удари – так малюють наступні 15 років сценаристи серіалу. “Роки” – це намагання привернути увагу суспільства до кричущих проблем сьогодення, зупинити ті зміни, які вже зараз є загрозливими та очевидними. Творці серіалу натискають на головні страхи європейців, викликають почуття провини за власну бездіяльність, провину перед собою та іншим світом.

Завдяки людському небажанню думати та загальній розгубленості у світі діпфейків демократія знову себе дискредитує – і рішення приймає нерозумна більшість. Ми спостерігаємо, як невігласи і клоуни приходять до влади та приймають критичні для світу рішення. Не вирішують вчасно проблеми, що призводить до трагічних та нелюдяних наслідків. У світі “Років” зміни клімату безповоротні, праві політики будують концентраційні табори для біженців, банки падають, люди втрачають роботу, тож залишається лише приділяти час близьким і радіти кожній миті, або ж вакханально танцювати біля вогнища як в останній день цього світу, котрий летить під три чорти. Проте серіал все ж таки дає людству шанс на перемогу. Надію, що ми зможемо подолати всі негаразди, які знову з’являться перед нами (а вони з’являться, в цьому можете не сумніватися – говорить серіал).

Окрім того, що “Роки” – це політична сатира, фантастична антиутопія та соціальна драма, це ще й кіно про вічні цінності: любов і ненависть, самопожертву і зраду, турботу і сімейні зв’язки. Конфлікт батьків і дітей залишається таким же актуальним, не дивлячись на супертехнологічність нового світу, всі ці нейронні мережі та вбудовані в голову чіпи. Проте родина – це місце, де тебе завжди зрозуміють і приймуть. Бабуся, як стара Британія, є точкою збірки родини – що б там не відбувалося у непевному та хиткому зовнішньому світі, вона ніколи не забуде про “файв о’клок” і традиційні сімейні зустрічі. Також фільм – цілком у сучасному стилі – гімн дівьорсіті (diversity – різноманітність), тут є геї, лесбійки, чорношкірі, араби, люди з інвалідністю – любов не має кордонів, хочуть сказати творці серіалу.

12b742d37d27bf97e43c403748349222f8d70eb632eea69ec8bb84f7af9f5f7adb2ac93062b5cc114bd74a9ed5bd4e54c768ed1d14d14b69a9ed4946d1d2932b.0

Українці в серіалі: так-то воно так, але трішечки не так

Не треба забувати, що “Роки” – це серіал для західного світу. Тому хоча в ньому і з’являється тема українців та українсько-російських взаємовідносин – проте значної заглибленості в тему та детальної роботи над образами годі й очікувати. Українці тут виконують досить умовну, схематичну роль. Бо за сценарієм повинні бути якісь люди, жертви, біженці, які мусять страждати, а глядач – їм співчувати. Почнемо з того, що головного українця звуть Віктор Ростовіч Ґорайя чи то Ґорія (він серб чи грузин?), він має зовнішність чи то мексиканця, чи то іспанця, а половина людей в українському таборі – взагалі чорношкірі. Бо це ж біженці – а які вони ще мають бути? – мабуть, так собі думали сценаристи. Такі невдачі зі штучним представленням пострадянських народів у масовому європейському та американському кіно досить типові. Можна згадати хоча б нещодавній «Чорнобиль» (серіал від каналу HBO, 2019 рік). З одного боку, в ньому дуже ювелірно відтворена радянська реальність, з іншого – самі “товариші”, які безперервно п’ють горілку і носять червону зірку на лобі.

Тож пересічний українець навряд чи впізнає себе в головному герою-українцю, він не вражає правдоподібністю (як і інші українці в таборі, що, наприклад, танцюють біля вогню з опудалом Трампа, бо ж відомо, у кожного українця у валізі Трамп). Можливо, це й не є історія про пересічного українця, а може, автори просто вирішили не обтяжувати себе дослідженням матеріалу. Хоча дивно, що при досить великому бюджеті, який мають канали HBO та BBC, не можна знайти людину, котра пояснить як виглядають українці, в яких квартирах вони живуть, що вони їдять та як себе поводять.

Глядачу, знайомому з українськими реаліями, важко зануритися в фільм і почати співчувати героям, бо він одразу бачить штучність, а ще пафосність того, що відбувається на екрані.

Банки банкрутують, а ошелешені люди стають в черги та штурмують банківські установи під тривожний саундтрек? Та це ж типова українська дійсність, кожен другий українець втратив гроші або в банку, або в будівельній афері, кожен тривожиться і боїться за своє майбутнє. Бо може, завтра Росія пустить танки на Київ, а може, закриють західні кордони, а може, впаде черговий банк – українець звик жити у воюючій країні, втрачати гроші, житло, життя. Жити у щоденному стресі, яким в серіалі лише лякають європейців.

Один з героїв втрачає роботу в офісі і стає кур’єром, аби прогодувати родину? Мільйони українців та українок з вищою освітою залишають свою країну та їдуть за кордон працювати водіями та продавчинями. Все, чого бояться західні європейці, в Україні вже сталося. Тому ні напружена музика, ні драматичні кадри вразити українського глядача навряд чи зможуть.

years-and-years-1557838503

“Чорне дзеркало” та “Доктор Хто”

Головну роль Вів’єн Рук (політичної нахаби, яка почала керувати Британією) в серіалі грає відома акторка Емма Томпсон. Сценарист серіалу – Рассел Т. Девіс – також є творцем культового британського серіалу “Доктор Хто”, який після довгої перерви відродився на каналі ВВС у 2005 році. Фантастичний світ антиутопії “Роки” перегукується з іншим британським футуристичним серіалом “Чорне дзеркало”. Сценаристи розмірковують про наше майбутнє, кожен на свій манір, але як один наполегливо піднімаючи етичні проблеми, що постануть перед нами зовсім скоро.

tild3031-3163-4364-b237-363434343631__17321767-low_res-yea

Автор – Тетяна Данюченко, Джерело – Наше Слово, Варшава

Поділитись
Коментарі

Читайте також

Мультимедіа